In een recent interview deelt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), zijn visie op de rol van de AP en het belang van privacybescherming in Nederland. Waar de AP bij de invoering van de AVG in 2018 nog worstelde met beperkte middelen en slagkracht, staat de organisatie nu steviger in haar schoenen. Wolfsen geeft aan dat de AP de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid in capaciteit en invloed. “We zijn nu met driehonderd mensen. Daar gaan we mooie dingen mee doen,” zegt hij optimistisch.
Een krachtiger AP en strenge handhaving
Sinds de komst van de AVG is de AP vastbesloten om, zoals Wolfsen het zegt, een “streep in het zand” te trekken. Wolfsen legt uit dat de AP aanvankelijk te vriendelijk was in haar adviserende rol, maar dat deze houding is veranderd: “Toen Financiën onze mening vroeg over de gezamenlijke transactiemonitoring van banken, hebben wij gezegd: wij adviseren niet, wij toetsen.” Hij benadrukt dat het beschermen van persoonsgegevens nu met een scherpere blik gebeurt en dat de AP niet schuwt om grote bedrijven aan te pakken.
Dit bleek recentelijk toen de AP boetes uitdeelde aan internationale spelers als Uber en Experian. Maar Wolfsen erkent dat de AP, naast successen, ook tegen kritiek en tegenslagen aanloopt. Zo kreeg de AP een gevoelige tik op de vingers van het Europees Hof over het standpunt dat bedrijven nooit uitsluitend een commercieel belang mogen aanvoeren om persoonsgegevens te verwerken. Wolfsen verdedigt de eerdere houding van de AP, maar blijft bij zijn uitgangspunt: “Bij twijfel is het voordeel voor de burger. De toeslagenaffaire heeft ons geleerd wat er gebeurt als je het omdraait en zegt: bij twijfel is het voordeel voor de overheid.”
Dataverzameling en privacy – strijd met grote techbedrijven
Voor Wolfsen is de bestrijding van ongewenste dataverzameling door grote datahandelaren en techbedrijven essentieel. Volgens hem ligt de focus van de AP dan ook duidelijk op deze sector. “Datahandel is een van de inspiratiebronnen geweest voor de AVG, en die staat scherp op ons netvlies,” aldus Wolfsen. Ondanks beperkte middelen en mankracht heeft de AP in het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in de aanpak van trackingcookies en andere methoden waarmee bedrijven gegevens verzamelen zonder dat consumenten dit doorhebben. “We hebben €0,5 mln extra gekregen voor onderzoek naar trackingcookies, en we zijn nu met driehonderd mensen. U kunt wel gerust zijn dat het over een paar jaar is afgelopen met de trackingcookies.”
Balans tussen burgerrechten en commerciële belangen
Wolfsen erkent dat privacywaakhonden zoals de AP keuzes moeten maken over waar zij hun middelen op inzetten. Dit leidt soms tot kritiek dat de AP streng is voor commerciële belangen. Wolfsen legt echter uit dat privacyrechten een fundamenteel mensenrecht zijn en dus altijd zwaar wegen. Hij wijst erop dat het recht op privacy, zoals bepaald door het Europees Hof, in beginsel voorrang krijgt op economische belangen. “Je moet van goeden huize komen als je data verwerkt,” zegt hij, wat betekent dat bedrijven een sterke onderbouwing nodig hebben om persoonsgegevens zonder toestemming te mogen verwerken.
Probeer AVG-support.nl 30 dagen gratis
Wil je eenvoudig voldoen aan de AVG regels? AVG-support.nl helpt je te doen wat nodig is.
- toets je organisatie en neem noodzakelijke maatregelen
- maak gebruik van alle juridische documenten
- behaal het AVG OK-vignet en laat zien dat je privacy serieus neemt
Ontdek zelf hoe het werkt. Maak een gratis proefaccount aan.