Bedrijf krijgt voor de derde keer AVG boete van 20 miljoen euro

Gezichtsherkenningsbedrijf Clearview AI heeft opnieuw een boete van 20 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de privacywet. Het Amerikaanse softwarebedrijf verwerkt foto’s van Franse burgers zonder wettelijke toestemming. Dit is al de derde keer dat het bedrijf een boete krijgt: al eerder legden de Italiaanse en Griekse privacytoezichthouder een boete van 20 miljoen euro op. Ook kwam de Britse privacytoezichthouder al met een boete van 9 miljoen euro.

Met Clearview AI kunnen gebruikers een foto van iemand uploaden, waarna de software uit de meer dan drie miljard personen in de database zoekt welk gezicht er het meest op lijkt en waar het die foto gevonden heeft. Zo kunnen gebruikers op relatief eenvoudige wijze personen identificeren op basis van een foto.

Er staan twintig miljard afbeeldingen van gezichten in de database. Daarmee kunnen bijvoorbeeld politiediensten onbekende verdachten herkennen. Meer dan zeshonderd Amerikaanse politie- en opsporingsdiensten zouden Clearview al hebben gebruikt. Het bedrijf wil de database uitbreiden naar honderd miljard gezichtsafbeeldingen, wat neerkomt op veertien foto’s voor elke persoon op aarde.

Naar aanleiding van privacyklachten werd een onderzoek gestart waaruit bleek dat Clearview op verschillende punten de AVG overtreedt. Zo worden persoonlijke gegevens onrechtmatig verwerkt, omdat er geen juridische basis is voor het verzamelen en gebruiken van de biometrische data. Daarnaast wordt er onvoldoende rekening met de rechten van individuen gehouden, zoals het recht op inzage. Clearview heeft geen vestiging in Europa, waardoor elke Europese privacytoezichthouder voor zijn eigen gebied onderzoek deed.

Meer nieuws

Datalekken door cybercriminelen verdubbeld

Het aantal datalekken door cyberaanvallen is in 2024 verdubbeld. Vooral kleine en middelgrote organisaties lopen risico. In dit artikel lees je wat er misgaat, waar je op moet letten en hoe je jezelf goed kunt voorbereiden. Lees meer

5 inzichten uit het AP datalekonderzoek

Uit het Datalekkenonderzoek 2024 blijkt: de meeste lekken ontstaan door menselijke fouten, verwerkers en cyberaanvallen. Veel organisaties zijn onvoldoende voorbereid. Dit artikel laat zien wat je hiervan kunt leren en hoe je het risico sterk vermindert. Lees meer

Nederlanders maken zich zorgen over online gegevensmisbruik

Volgens het CBS maakt ruim 1 op de 4 Nederlanders zich zorgen over online gegevensmisbruik. Dit benadrukt hoe belangrijk het is dat organisaties transparant en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens – en laat zien dat vertrouwen verdienen belangrijker is dan ooit. Lees meer