Uit onderzoek onder ruim 100 populaire websites blijkt dat het lastig is om cookies te weigeren. Dit staat haaks op de AVG-wetgeving. In dit artikel vertellen we je meer over het onderzoek en geven advies over hoe je het beste de cookiemelding op je website kunt zetten.
Weigeren wordt moeilijk gemaakt
Uit onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 100 belangrijke en populaire websites blijkt echter dat het weigeren van cookies vaak minder makkelijk is dan het accepteren ervan. Op meer dan de helft van de websites is de knop om cookies te weigeren kleiner, onduidelijker of zelfs verstopt.
Op 35% van de websites is weigeren lastiger doordat bezoekers meerdere keren moeten klikken, terwijl accepteren vaak met één klik kan. Naast een knop om cookies te accepteren is er dan alleen de mogelijkheid om dieper in het instellingenmenu van de cookiemelding te duiken om daar keuzes te maken.
De bezoeker klikt liever snel op ‘OK’ dan het hele menu door te spitten
Deze menu’s zijn vaak heel uitgebreid en verwarrend, zodat de bezoeker liever snel op ‘OK’ klikt dan het hele menu door te spitten. Bij een enkele site is het weigeren van volgcookies helemaal niet mogelijk, wat in strijd is met de AVG.
Op 20% van de sites is er wel een knop om cookies direct te weigeren met één klik, maar die maken het weer met andere ontwerptrucjes moeilijk om te weigeren. Zo is de weigerknop kleiner, verstopt of op een andere manier onduidelijk.
Een goede cookiemelding
Het weigeren van tracking-cookies en andere trackingtechnieken moet niet moeilijker zijn dan het accepteren ervan. Websites moeten bezoekers expliciet vragen om toestemming voor het plaatsen van deze cookies.
Op vrijwel elke website staat een grote ‘OK’-knop waarmee bezoekers toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Daarnaast moeten websites ook een alternatief aanbieden, namelijk de mogelijkheid om cookies te weigeren.
Geef je bezoekers keuze
Als ondernemer die cookies plaatst, is het belangrijk om je bezoekers de keuze te geven tussen het accepteren of weigeren van cookies. Zorg er daarbij voor dat beide opties even makkelijk toegankelijk zijn en vermijd ontwerptrucjes om het weigeren van cookies moeilijker te maken.
Een goede en duidelijke cookiemelding met heldere opties is de beste manier om bezoekers keuzevrijheid te bieden en tegelijkertijd te voldoen aan de AVG-regelgeving.
Mocht je als ondernemer merken dat bezoekers de cookiemelding vaak weigeren, dan is het raadzaam om te onderzoeken waarom dat zo is. Mogelijk zijn bezoekers niet duidelijk genoeg geïnformeerd over de noodzaak van de cookies of vinden zij de voorgestelde opties niet aantrekkelijk genoeg.
Door hier aandacht aan te besteden en eventueel aanpassingen te doen, kun je het aantal weigeringen van cookies verminderen en tegelijkertijd voldoen aan de AVG-regelgeving.
Lees meer over cookies
Cookies: de regels uit de privacywet