ePrivacy Verordening ingetrokken: wat betekent dit voor jou?

ePrivacy

De regels rondom cookies en online tracking blijven een belangrijk onderwerp, vooral nu de ePrivacy Verordening officieel is ingetrokken. Wat betekent dit voor jou als ondernemer of bestuurder? Wat moet je wél doen om compliant te blijven? En welke gevolgen heeft dit voor cookies, tracking en online marketing? We zetten het voor je op een rij.

Hoe zat het ook alweer met ePrivacy?

De bestaande ePrivacy-richtlijn is de Europese wetgeving die regels stelt over online privacy, cookies, tracking en elektronische communicatie. Deze regels bepalen bijvoorbeeld:

  • Wanneer je toestemming nodig hebt voor cookies.
  • Wat wel en niet mag bij gepersonaliseerde advertenties.
  • Hoe je om moet gaan met elektronische communicatie zoals e-mailmarketing.

Deze richtlijn geldt al sinds 2002 en is in Nederland verwerkt in de Telecommunicatiewet. Maar omdat technologie en privacywetgeving zich blijven ontwikkelen, was er een nieuw voorstel: de ePrivacy Verordening. Dit zou de richtlijn vervangen en strengere, uniforme regels opleggen in de hele EU.

Maar… dat voorstel is nu ingetrokken.

Waarom gaat de ePrivacy Verordening niet door?

De Europese Commissie heeft besloten het wetsvoorstel van tafel te vegen om twee redenen:

Geen overeenstemming tussen landen en bedrijven. Er is veel weerstand, vooral vanuit de advertentie-industrie, omdat strengere regels tracking en gepersonaliseerde advertenties moeilijker maken.

De wet is verouderd. Door de snelle technologische ontwikkelingen – zoals de opkomst van AI – is het voorstel niet meer actueel en past het niet goed bij de digitale wereld van nu.

Er is geen alternatief voorstel aangekondigd, wat betekent dat de huidige regels blijven gelden.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer of bestuurder?

Hoewel er geen nieuwe regels komen, betekent dit niet dat je niets hoeft te doen. De huidige wetgeving blijft namelijk gewoon van kracht en toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kunnen nog steeds boetes uitdelen.

Hier is wat je moet weten:

Je cookiebanner moet aan de regels voldoen

  • Gebruikers moeten cookies net zo makkelijk kunnen weigeren als accepteren.
  • Je mag geen volgcookies plaatsen zonder expliciete toestemming.
  • Functionele cookies (zoals taalvoorkeur of winkelmandjes) mogen zonder toestemming, maar advertentie- en trackingcookies niet.

Gebruik je Google Analytics of andere trackingtools? Controleer of je AVG-proof werkt
Veel websites gebruiken tools zoals Google Analytics, Facebook-pixels of retargeting-cookies. Deze mogen niet zomaar persoonsgegevens verwerken zonder toestemming. Overweeg privacyvriendelijke alternatieven zoals Matomo of zorg dat je cookiebanner correct is ingesteld.

E-mailmarketing en telecommunicatie blijven onder de ePrivacy-richtlijn vallen

  • Je mag geen ongevraagde commerciële e-mails versturen zonder toestemming.
  • Bestaande klanten mag je onder voorwaarden wel e-mails sturen over vergelijkbare producten of diensten.
  • Telefoongesprekken en andere elektronische communicatie mogen niet zomaar worden opgeslagen of onderschept.

De AP kan nog steeds handhaven

De handhaving van cookie- en trackingregels blijft in handen van de Autoriteit Persoonsgegevens. In 2024 deelde de AP slechts twee boetes uit voor onjuiste cookiebanners, maar met het extra budget voor handhaving is de kans groot dat dit zal toenemen.

Wat nu? Dit kun je doen om AVG-proof te blijven

Wil je zeker weten dat je website, tracking en communicatie voldoet aan de huidige regels? Zorg dan dat je:

Je cookiebanner checkt en aanpast als nodig.
Geen trackingcookies plaatst zonder expliciete toestemming.
Privacyvriendelijke alternatieven overweegt voor Google Analytics.
Je e-mailmarketingbeleid controleert op naleving van de ePrivacy-regels.

Meer over cookies

Wil je meer weten over de huidige cookie- en privacyregels? Lees dan verder in onze kennisbank:

Cookies: De regels uit de privacywet
Is een cookiemelding verplicht?

Zelf AVG-proof worden met de online werkomgeving van AVG-support.nl

Met de online werkomgeving van AVG-support.nl kunnen organisaties zelfstandig aan de AVG voldoen. Of je nu zzp’er bent, een mkb-bedrijf hebt, of werkzaam bent in de zorg of kinderopvang, de online werkomgeving begeleidt je door alle AVG-stappen. Hiermee kun je datalekken voorkomen en zorgen dat alle privacyprocessen in orde zijn – zonder hoge kosten. Probeer het kosteloos uit.

Meer nieuws

38% websites gaan de fout in met cookies

Uit onderzoek blijkt dat 38% van de websites niet voldoet aan de cookieregels: cookies weigeren is vaak lastiger dan accepteren. Dit mag niet volgens de AVG. Wat betekent dit voor jouw website, en hoe zorg je dat je wél compliant bent? Lees meer

ePrivacy Verordening ingetrokken: wat betekent dit voor jou?

De Europese Commissie trekt de ePrivacy Verordening in, waardoor strengere regels voor cookies en tracking niet doorgaan. De bestaande ePrivacy-richtlijn blijft van kracht. Wat betekent dit voor ondernemers en bestuurders? Lees meer

Privacytoezichthouder start onderzoek naar gegevens verwijderen

De Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt samen met Europese toezichthouders hoe goed organisaties voldoen aan het recht op gegevens verwijderen. Veel bedrijven maken fouten of reageren te laat. Wat betekent dit voor jou? Ontdek hoe je compliant blijft en boetes voorkomt. Lees meer