Kabinet moet privacy in de cloud aanpakken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trekt aan de bel: het kabinet moet beter omgaan met de persoonsgegevens die in de cloud worden opgeslagen. Het kabinet wil persoonsgegevens in de toekomst kunnen opslaan bij commerciële clouddiensten. Dit brengt grote privacyrisico’s met zich mee.

Eind augustus werd nieuw beleid gepresenteerd: het kabinet wil gebruik maken van commerciële clouddiensten voor de opslag van gegevens. Dat betekent dat informatie over Nederlanders wordt opgeslagen op servers van bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven als Amazon, Google of Microsoft.

“De overheid beschikt over een gigantische hoeveelheid data over ons allemaal”, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. “Hoeveel jij verdient, je burgerservicenummer, je bankrekeningnummer en nog veel meer. Die gegevens moeten niet in verkeerde handen vallen.”
“Als je die niet op eigen servers opslaat maar op die van een bedrijf, moet je zeker weten dat ze veilig zijn. Er hangt dus veel af van een goede uitwerking en naleving van dit cloudbeleid. Daar maak ik me zorgen over.”

Het kabinet moet aan de slag met de verdere uitwerking van het beleid. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering. De AP heeft haar adviezen daarover ook in een gesprek met Van Huffelen overgebracht. Zij heeft aangegeven de adviezen van de AP ter harte te nemen.

Meer nieuws

Nieuwe AVG-verklaring op 25 juni: ben jij er klaar voor?

Op 25 juni wordt de nieuwe AVG-verklaring gegenereerd. Zorg dat je organisatie voldoet aan de privacywetgeving door wijzigingen op tijd bij te werken. Nieuwe medewerkers, leveranciers of software? Pas het aan in AVG-support.nl en voorkom problemen. Lees meer

Maak jij deze veelgemaakte fout met identiteitsbewijzen?

Een foto van een identiteitsbewijs lijkt handig, maar mag lang niet altijd worden bewaard. Veel organisaties slaan ongemerkt gevoelige persoonsgegevens op zonder dat daar een wettelijke reden voor bestaat. Lees meer

De privacyvraag die organisaties het vaakst verkeerd afhandelen

De meeste AVG-klachten gaan niet over datalekken, maar over inzageverzoeken. Organisaties reageren vaak te laat of onvolledig. Daarom onderzoekt de AP of strengere handhaving nodig is om het inzagerecht beter te laten naleven. Lees meer