Privacyrisico als je betaalt met persoonsgegevens

Nederlanders houden van korting: en om die korting te krijgen zijn ze best bereid om hun persoonsgegevens te delen. Helaas zijn ze zich niet bewust van de risico’s die dat met zich meebrengt. Uit onderzoek blijkt dat je twee keer zoveel kans maakt om opgelicht te worden als je je persoonsgegevens deelt voor korting.

25 procent van de ondervraagden deelt zijn adres en 19 procent zijn functie. Eén op de tien Nederlanders is zelfs bereid om te vertellen bij welke organisatie hij werkt om korting te krijgen. De meest zorgelijke uitkomst is dat 4 procent zijn creditcardgegevens zou delen om geld te besparen. Zo wordt het internetcriminelen wel heel makkelijk gemaakt. Ook zonder korting kun je ‘betalen’ met je persoonsgegevens. Bijvoorbeeld als apps of digitale diensten je vragen om jouw gegevens. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven je vragen om je naam, e-mail adres of je locatie om toegang te kunnen krijgen tot hun content.

In opdracht van het ministerie van Economische zaken hebben onderzoekers van de Universiteit Leiden zich gebogen over dit fenomeen. De vraag was: hoe kunnen we de mensen die met persoonsgegevens betalen beter beschermen? Volgens de Universiteit Leiden zijn er meerdere risico’s bij het betalen met persoonsgegevens. Zo kun je als gebruiker overrompeld worden en daardoor te makkelijk je gegevens delen; en eenmaal gedeeld, worden deze gegevens vaak direct doorverkocht aan derden en verder verwerkt. Ook is er het risico van uitbuiting van personen die niet veel te besteden hebben.

Sinds begin dit jaar geldt er al een betere bescherming voor consumenten. Zo moet je als gebruiker van digitale diensten vooraf goed worden geïnformeerd over wat de dienst inhoudt en wie de aanbieder is. En na het sluiten van de overeenkomst moet het mogelijk zijn om de overeenkomst te ontbinden. Als je dat doet moet de aanbieder van de diensten jouw persoonsgegevens verwijderen. Minister Adriaansens gaat de oplossingen van de onderzoekers voorleggen aan de Europese Commissie, omdat die uiteindelijk een afweging moet maken om met aanvullende voorstellen te komen.

Meer nieuws

AVG-support.nl lanceert gratis Privacy Statement Generator

AVG-support.nl lanceert de gratis Privacy Statement Generator (PSG)! Met deze nieuwe tool stel je in een paar stappen een volledig privacy statement op dat voldoet aan de AVG. Geen juridische kennis nodig en zowel voor klanten als nieuwe gebruikers gratis te gebruiken. Begin vandaag nog en bescherm je bedrijf. Lees meer

Miljoenenboetes voor Uber en Clearview wegens privacyovertredingen

Uber en Clearview kregen miljoenenboetes vanwege overtredingen van de privacywetgeving. De Autoriteit Persoonsgegevens legde boetes op voor het niet naleven van de AVG-regels. Wat ging er mis bij deze bedrijven? En hoe voorkom jij soortgelijke fouten? In dit artikel lees je wat je kunt leren van deze zaken. Lees meer

Let op: AI-chatbots kunnen leiden tot datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt voor de risico's van AI-chatbots, zoals ChatGPT en Copilot. Hoewel ze handig zijn voor het beantwoorden van vragen, kunnen ze ook leiden tot ernstige datalekken wanneer medewerkers onbewust persoonsgegevens delen. Lees meer