Privacyrisico als je betaalt met persoonsgegevens

Nederlanders houden van korting: en om die korting te krijgen zijn ze best bereid om hun persoonsgegevens te delen. Helaas zijn ze zich niet bewust van de risico’s die dat met zich meebrengt. Uit onderzoek blijkt dat je twee keer zoveel kans maakt om opgelicht te worden als je je persoonsgegevens deelt voor korting.

25 procent van de ondervraagden deelt zijn adres en 19 procent zijn functie. Eén op de tien Nederlanders is zelfs bereid om te vertellen bij welke organisatie hij werkt om korting te krijgen. De meest zorgelijke uitkomst is dat 4 procent zijn creditcardgegevens zou delen om geld te besparen. Zo wordt het internetcriminelen wel heel makkelijk gemaakt. Ook zonder korting kun je ‘betalen’ met je persoonsgegevens. Bijvoorbeeld als apps of digitale diensten je vragen om jouw gegevens. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven je vragen om je naam, e-mail adres of je locatie om toegang te kunnen krijgen tot hun content.

In opdracht van het ministerie van Economische zaken hebben onderzoekers van de Universiteit Leiden zich gebogen over dit fenomeen. De vraag was: hoe kunnen we de mensen die met persoonsgegevens betalen beter beschermen? Volgens de Universiteit Leiden zijn er meerdere risico’s bij het betalen met persoonsgegevens. Zo kun je als gebruiker overrompeld worden en daardoor te makkelijk je gegevens delen; en eenmaal gedeeld, worden deze gegevens vaak direct doorverkocht aan derden en verder verwerkt. Ook is er het risico van uitbuiting van personen die niet veel te besteden hebben.

Sinds begin dit jaar geldt er al een betere bescherming voor consumenten. Zo moet je als gebruiker van digitale diensten vooraf goed worden geïnformeerd over wat de dienst inhoudt en wie de aanbieder is. En na het sluiten van de overeenkomst moet het mogelijk zijn om de overeenkomst te ontbinden. Als je dat doet moet de aanbieder van de diensten jouw persoonsgegevens verwijderen. Minister Adriaansens gaat de oplossingen van de onderzoekers voorleggen aan de Europese Commissie, omdat die uiteindelijk een afweging moet maken om met aanvullende voorstellen te komen.

Meer nieuws

Aleid Wolfsen over de AVG: ‘Bij twijfel is het voordeel voor de burger, niet voor de overheid’

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, vertelt over de versterkte rol van de AP in privacybescherming. Hij benadrukt dat de AP stevig handhaaft, grote bedrijven aanpakt en altijd kiest voor het burgerbelang boven commerciële belangen of overheidsvoordeel. Lees meer

Miljoenenboete voor Experian voor overtreding AVG

De AP legde kredietinformatiebureau Experian een miljoenenboete op vanwege ongeoorloofde gegevensverwerking zonder toestemming. Deze zaak benadrukt dat de AP hard optreedt tegen privacyovertredingen en dat elke organisatie zorgvuldig moet omgaan met persoonsgegevens om boetes te voorkomen. Lees meer

Belangrijke uitspraak over privacy en commerciële datahandel

Is commercieel gebruik van persoonsgegevens toegestaan? Het Europees Hof oordeelt dat commerciële belangen een geldige reden kunnen zijn, maar organisaties moeten transparant blijven en privacy beschermen. In ons artikel lees je wat deze uitspraak betekent voor jouw organisatie en waar je op moet letten om compliant te blijven. Lees meer