Toename massaclaims voor privacy

Het aantal massaclaims in Europa is de laatste jaren sterk gestegen. Het aandeel van Nederland daarin wordt groter. Een recent voorbeeld is de massaclaim tegen de GGD die inmiddels 130.000 deelnemers heeft. De GGD heeft een ‘financieel gebaar’ van € 500 aangeboden aan 1250 slachtoffers van het datalek. Maar de stichting achter deze massaclaim vindt dit veel te weinig. Het bedrag zou eigenlijk €1.500 moeten zijn en aan veel meer mensen moeten worden uitgekeerd.

Een massaclaim (ook wel class action genoemd) bestaat uit grote aantallen gedupeerden die dezelfde schade hebben geleden. Denk bijvoorbeeld aan slachtoffers van een datalek. Er loopt al een flink aantal van deze zaken in Nederland, naast de GGD zaak zijn er o.a. twee collectieve aanklachten tegen TikTok en de Consumentenbond startte een zaak tegen Facebook. Ook de Amerikaanse techbedrijven Oracle en Salesforce kregen een Nederlandse stichting achter zich aan.

Nederland is aantrekkelijk voor massaclaims, omdat hier geen individueel bewijs nodig is om schade te verhalen. In andere Europese landen zijn de drempels hoger en moeten individuen zelf aan kunnen tonen dat zij daadwerkelijk schade hebben geleden.

In eerdere uitspraken in individuele zaken werd al een schadevergoeding toegekend van €500 euro per persoon. Stel je voor dat je een datalek hebt en je gedupeerde klanten dienen gezamenlijk een massaclaim in. Voor 500 klanten komt dat neer op 250.000 euro. Dat risico wil je niet lopen. Zorg er daarom voor dat je alles met betrekking tot privacy goed regelt zodat je het risico op een datalek minimaliseert.

Meer nieuws

Privacy loont – dat blijkt nu ook zwart-op-wit uit onderzoek

Uit internationaal onderzoek blijkt dat organisaties die investeren in privacy daar merkbaar van profiteren. Minder risico’s, meer vertrouwen en snellere processen. Privacy is geen last, maar een kans – óók voor verenigingen, stichtingen, zorgorganisaties en het mkb. Lees meer

Datalekken in april – dit ging er mis

In april 2025 werden verschillende organisaties getroffen door datalekken, waaronder ransomware-aanvallen en gestolen klantdata. Het laat zien hoe belangrijk goede beveiliging, bewustwording én actuele back-ups zijn – ook voor kleine organisaties, verenigingen en stichtingen. Lees meer

38% websites gaan de fout in met cookies

Uit onderzoek blijkt dat 38% van de websites niet voldoet aan de cookieregels: cookies weigeren is vaak lastiger dan accepteren. Dit mag niet volgens de AVG. Wat betekent dit voor jouw website, en hoe zorg je dat je wél compliant bent? Lees meer