Belastingdienst hield zich jarenlang niet aan privacywet

De Belastingdienst hield zich jarenlang niet aan de Nederlandse privacywet AVG. Er werd een soort ‘zwarte lijst’ bijgehouden, de Fraude Signalering Voorziening (FSV).

Zodra er ook maar een vermoeden bestond dat iemand de boel mogelijk belazerde, ging hij op deze lijst. Vaak onterecht zo blijkt. Veel mensen konden daardoor geen toeslagen krijgen, kregen geen betalingsregeling en wisten vaak lang niet waar ze aan toe waren.

Dit deed de Belastingdienst verkeerd, volgens de AP:

  • Er was geen wettelijke grondslag voor de zwarte lijst: geen goede reden. En dan mag je geen persoonsgegevens opslaan.
  • De ‘signalen’ van fraude werden veel te lang in het systeem bewaard.
  • Te veel medewerkers konden de gegevens lezen.
  • De gegevens klopten soms niet (meer).

Al deze punten (en meer!) gelden voor elke organisatie in Nederland. Goed om na te gaan of dat bij jouw organisatie of vereniging beter is geregeld! Dat doe jij bij stap 2, 3 en 4 van ons AVG-support.nl

Meer nieuws

Nieuwe AVG-verklaring op 25 juni: ben jij er klaar voor?

Op 25 juni wordt de nieuwe AVG-verklaring gegenereerd. Zorg dat je organisatie voldoet aan de privacywetgeving door wijzigingen op tijd bij te werken. Nieuwe medewerkers, leveranciers of software? Pas het aan in AVG-support.nl en voorkom problemen. Lees meer

Maak jij deze veelgemaakte fout met identiteitsbewijzen?

Een foto van een identiteitsbewijs lijkt handig, maar mag lang niet altijd worden bewaard. Veel organisaties slaan ongemerkt gevoelige persoonsgegevens op zonder dat daar een wettelijke reden voor bestaat. Lees meer

De privacyvraag die organisaties het vaakst verkeerd afhandelen

De meeste AVG-klachten gaan niet over datalekken, maar over inzageverzoeken. Organisaties reageren vaak te laat of onvolledig. Daarom onderzoekt de AP of strengere handhaving nodig is om het inzagerecht beter te laten naleven. Lees meer