Aanvallen met gijzelsoftware nemen toe

Het zijn niet alleen meer de grote bedrijven die slachtoffer worden van aanvallen met gijzelsoftware.
Steeds meer mkb-organisaties zijn doelwit van digitale inbrekers. Vaak zijn dit de kleinere, minder bekende hackers die het voorbeeld van professionele hackerscollectieven volgen. Zij dringen binnen, neuzen rond in je gegevens en pakken wat ze willen.

Wat gebeurt er nu precies bij zo’n aanval? Cybercriminelen dringen binnen in je bedrijfssysteem, je mail, je klantendatabase, je facturatiesysteem of andere onderdelen. Vervolgens versleutelen ze die gegevens. Jij kunt dan niet meer je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren, met alle gevolgen vandien. Geen inkomsten meer, geen goed klantencontact of geen overzicht van je planning. Soms kunnen ze via jouw bedrijf ook toegang krijgen tot branchebrede systemen en die platleggen. Pas na betaling van losgeld krijg je de sleutel om de blokkade weer ongedaan te maken.

Veel mkb’ers denken: wat valt er bij mij nou te halen? Uit onderzoek van de Haagse Hogeschool blijkt echter dat een op de vijf ondernemers jaarlijks te maken krijgt met allerlei cybercriminaliteit.
Je moet er dus rekening mee houden dat er een keer wat gaat gebeuren. En zorgen dat je daarmee om kan gaan. En daarbij geldt vooral: voorkomen is is beter dan genezen. Maak dus goede backups van je data en houd die backup los van je eigen netwerk. Dan kunnen de hackers daar niet bij.

Meer nieuws

Privacy loont – dat blijkt nu ook zwart-op-wit uit onderzoek

Uit internationaal onderzoek blijkt dat organisaties die investeren in privacy daar merkbaar van profiteren. Minder risico’s, meer vertrouwen en snellere processen. Privacy is geen last, maar een kans – óók voor verenigingen, stichtingen, zorgorganisaties en het mkb. Lees meer

Datalekken in april – dit ging er mis

In april 2025 werden verschillende organisaties getroffen door datalekken, waaronder ransomware-aanvallen en gestolen klantdata. Het laat zien hoe belangrijk goede beveiliging, bewustwording én actuele back-ups zijn – ook voor kleine organisaties, verenigingen en stichtingen. Lees meer

38% websites gaan de fout in met cookies

Uit onderzoek blijkt dat 38% van de websites niet voldoet aan de cookieregels: cookies weigeren is vaak lastiger dan accepteren. Dit mag niet volgens de AVG. Wat betekent dit voor jouw website, en hoe zorg je dat je wél compliant bent? Lees meer