Help! Ik heb een datalek gehad, wat nu?

Help een datalek

Een autogarage vraagt ons:We hebben een toegewijd team van monteurs en medewerkers die dagelijks hard werken om auto’s te repareren en onderhouden voor onze klanten. Laatst is er iets gebeurd waar ik me echt zorgen over maak. Een van onze medewerkers heeft per ongeluk op een foute link geklikt in een e-mail. Ze dacht dat het een echte vraag van een klant was.

Hoewel er gelukkig geen echt dataverlies was, realiseer ik me dat we meer moeten weten over wat we moeten doen als er ooit een datalek plaatsvindt. En nog belangrijker, hoe kunnen we dergelijke incidenten in de toekomst voorkomen? Kunnen jullie me helpen met advies?

Onze expert antwoordt:

Dank voor je vraag.

Allereerst, het feit dat de medewerker op een verdachte link heeft geklikt en dat er geen dataverlies was, is een opluchting. Maar het is altijd verstandig om te weten wat te doen in geval van een datalek. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen:

1. Identificeer en isoleer het incident

Zodra je merkt dat er mogelijk een datalek is, isoleer je de betrokken systemen en apparaten om verdere schade te voorkomen. Dat doe je door de betrokken systemen en apparaten los te koppelen van het netwerk en hun fysieke verbindingen te verbreken.

2. Stel een intern team samen

Richt een intern team op dat verantwoordelijk is voor het beoordelen van de situatie en het nemen van de nodige maatregelen. Dit kan onder meer je IT-personeel, juridische adviseurs en communicatiespecialisten omvatten. Door meerdere functies mee te laten doen weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

3. Onderzoek de omvang van het datalek

Laat je team het datalek grondig onderzoeken om te begrijpen welke gegevens mogelijk zijn aangetast.

4. Meld het datalek

Als het datalek persoonsgegevens bevat, ben je wettelijk verplicht dit te melden aan de relevante autoriteiten en mogelijk ook aan de betrokkenen, zoals je klanten.

5. Communiceer transparant

Stel een communicatieplan op om je klanten op de hoogte te stellen van het incident en de stappen die je onderneemt om hun gegevens te beschermen.

6. Verbeter je beveiligingsmaatregelen

Zorg ervoor dat je de beveiligingsmaatregelen verbetert om herhaling te voorkomen. Dit kan onder meer training van medewerkers, geavanceerde e-mailfiltering en regelmatige beveiligingsupdates omvatten.

7. Houd je aan de wetgeving

Blijf op de hoogte van de wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming, zoals de AVG, en zorg ervoor dat je bedrijf daaraan voldoet.

Volg kosteloos de AVG Opleiding

Als aanvulling op dit alles, overweeg om jezelf en je medewerkers in te schrijven voor een AVG-opleidingsprogramma. Het zal niet alleen helpen om de bewustwording van gegevensbescherming te vergroten, maar biedt ook waardevolle kennis en praktische tips om toekomstige datalekken te voorkomen. De AVG Opleiding is het eerste jaar kosteloos voor deelnemers aan AVG-support.nl.

Maak gebruik van het Datalek Stappenplan

In AVG-support.nl zit een handig stappenplan dat je kunt gebruiken als je een datalek hebt. Ben je nog geen deelnemer? Probeer AVG-support.nl dan gratis 30 dagen uit:

Maarten Roelfs

Maarten Roelfs is voorzitter van de Stichting AVG. In de rubriek Ondernemersvragen beantwoordt hij vragen van ondernemers over privacy en de AVG.

Heb je ook een vraag over de AVG?

Stel hem via het contactformulier. Misschien verschijnt jouw vraag én ons antwoord dan in deze rubriek.

Meer nieuws

Mag ik de openbare weg filmen met mijn beveiligingscamera?

Een ondernemer vraagt zich af of hij met zijn beveiligingscamera’s ook een deel van de openbare weg mag filmen. Hoewel cameratoezicht nuttig is, zijn er duidelijke regels waaraan je moet voldoen. In dit artikel bespreken we wat wel en niet mag en hoe je problemen voorkomt. Lees meer

Hoe weet ik zeker dat mijn website voldoet aan de AVG-wetgeving?

Veel organisaties worstelen met de complexiteit van de AVG. Hoe weet je zeker dat je website volledig voldoet aan de AVG wetgeving? De expert legt uit. Lees meer

Mag je medische informatie onbeveiligd e-mailen?

Patiënten hebben soms moeite met het openen van beveiligde e-mails of zorgmail. Ze vragen dan of de informatie, zoals folders of behandelprotocollen, via een onbeveiligde e-mail kan worden verzonden. Hier staan in principe geen persoonsgegevens in. Maar mag dat wel? Lees meer