Karin vertelt over haar ervaringen met het regelen van de AVG in haar logopediepraktijk:
Een paar jaar geleden opende ik, samen met een collega, een eigen logopediepraktijk. Het was een grote stap, maar ook een droom die uitkwam. Het runnen van een praktijk vroeg best veel van ons, van het behandelen van patiënten tot het beheren van administratieve zaken. Wij hebben destijds weinig aandacht besteed aan de AVG.
In mijn achterhoofd speelde wel altijd de vraag: ik moet er iets mee, ik wil het graag goed regelen voor mijn patiënten. Wij verwerken gevoelige persoonlijke informatie en eigenlijk wist ik niet of wij het wel allemaal correct aanpakten. Ons werk draait om zorg en welzijn. En daar hoort privacy ook bij.
Je hoort allerlei verhalen over datalekken die leiden tot oplichting of chantage. Hoe zou ik me voelen als mijn patiënten in de problemen komen doordat wij dingen niet goed beveiligd hadden? Wat betekent dat voor de praktijk die ik met zoveel toewijding heb opgebouwd?
Ik wilde af van die onzekerheid en besloot actie te ondernemen
Ik wilde af van die onzekerheid en besloot actie te ondernemen. Als patiënten vragen wat we doen met hun gegevens en hoe we ze beschermen, moeten ze weten dat ze bij ons in goede handen zijn. Dus samen met mijn team ben ik gaan uitzoeken hoe we dit konden aanpakken.
We kwamen terecht bij AVG-support.nl. Als eerste heb ik een webinar bijgewoond. Daar legde iemand in heel begrijpelijke taal uit wat je precies moest doen. Ik zag ook andere ondernemers met dezelfde vragen als ik. Door dit opstapje was ik in staat om in de online omgeving alles in te vullen. Stapje voor stapje heb ik alle informatie verzameld. Ik heb de voorbeeld privacyverklaring gebruikt en die aangepast naar onze praktijk.
Wacht niet af tot patiënten kritische vragen stellen
Het was even werk, maar het gaf een goed gevoel om er aandacht aan te besteden. En nu weet ik zeker dat ik alles correct heb gedaan.
Ik vind ook dat het goed regelen van privacy je onderscheidt van anderen. Maar ik zag ertegen op, eerlijk gezegd zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik wist niet waar ik moest beginnen.
Mijn advies: wacht niet af tot patiënten kritische vragen stellen. Als ze bijvoorbeeld willen weten hoe je hun gegevens verwerkt, wil je ze goed kunnen informeren. Niet weten is geen prettig gevoel, voor jouzelf en voor de patiënt.
Ga het regelen. AVG-support.nl helpt je daarbij!
Checklist: ben jij AVG OK?
Voldoet je organisatie aan de AVG-wetgeving? Check het eenvoudig met onze gratis checklist.
- 15 checks om gelijk uit te voeren
- Kom erachter of jij aan de AVG voldoet
- Direct inzicht in wat je nog moet regelen
70% korting voor NVLF leden
Ben jij lid van de KNGF? Dan krijg je maar liefst 70% korting op AVG-support.nl. Je privacy goed geregeld voor €5 per maand!